Saturday 14 October 2017

SKIP SARAPAN PAGI - BAIK ATAU BURUK ?

Kita kadang-kadang mengamalkan sikap sambil lewa tentang jadual makan seharian. Sehingga terlepas sarapan pagi. Tetapi kita terus gabung sarapan pagi dengan makan tengahari sekaligus. Ada yang panggil “brunch”kan? Tak bagus tu. Jadi, jom kita tengok jadual masa makan yang baik untuk kita lengkapkan jadual pemakanan seimbang kita dengan pengambilan nilai kalori yang betul.

Sarapan pagi: 7.00 – 8.30 pagi.

Makan tengahari: 12.00 – 2.00

petang Makan malam: 6.30 – 8.30 malam

Nampak tak jadual pemakanan yang bagus untuk kita? Disiplin kena ada kalau ada hajat besar untuk kuruskan badan. Kalau tak, memang payah dan agak mustahil untuk turunkan berat badan.

Makan Tengah Hari

Pada waktu tengah hari adalah amat penting untuk membekalkan tenaga kepada badan kita.Makanan yang paling sesuai untuk makan pada waktu tengah hari, salah satunya ialah nasi. Kandungan kanji pada nasi akan menyuntik tenaga kepada badan kita. Namun, kandungan nasi yang diambil hendaklah berpada-pada.

Kandungan nasi yang berlebihan akan membuatkan berat badan seseorang itu menaik. Kandungan kolestrol pada nasi adalah Seperti mana yang kita ketahui,makanan di Malaysia, terutamanya masakan Melayu terkenal dengan benda yang berlemak seperti santan.

Dalam kandungan santan mempunyai lemak tepu yang boleh mengakibatkan obesiti dan secara tidak langsung boleh mengundang kepada penyakit berbahaya seperti serangan jantung dan strok. Kawal kandungan santan di dalam masakan dan makanan anda.

Secara amnya, makanan berminyak juga antara penyumbang besar kepada masalah kegemukan. Anda haruslah cuba mengurangkan makanan berminyak dengan anda lebihkan kepada cara alternatif lain seperti kukus dan panggang.

Perbanyakkan juga sayuran seperti brokoli, bayam dan sawi dan juga protein dan daging putih seperti ikan dan ayam bagi memastikan badan anda mendapat zat yang mencukupi.

Contoh kiraan nilai kalori yang digalakan untuk hidangan Tengah hari :

Air kosong =  0 kalori

1 Cawan Nasi Putih =  200 kalori

2 Ketul Ayam Masak CIli Api (120g) =  400 kalori

Secekak ulam ulaman segar

Selamat tengahari. Selamat menjamu selera.

Have a nice day 😘

No comments:

Post a Comment

Salam/Hi..kami akan menjawab mesej anda secepat mungkin atau boleh wasap terus kepada kami 013-3148 100. Terima kasih..